http://areena.yle.fi/1-4196257

Kaahaatko ohittaessasi tiemerkintäauton? Autosi voi sotkeentua maaliin

Tiemerkintätyöntekijät toivovat, että kuljettajilla olisi malttia hidastaa merkintätyömaan valoissa. Liian kova vauhti on vaara ja saattaa sotkea sekä auton että tuoreen maalin.

Tiemerkintäauto merkitsee maantien reunaviivaa. Auton perässä on huomiokylttejä.
Yle / Esa Huuhko

Maantiellä kulkevan autoilijan horisontissa mataa tiemerkintäauto, jonka perässä vilkkuu varoitustaulu. Keltainen valo tarkoittaa, että autoilijan on syytä hidastaa. Joidenkin tiemerkintätyömaan ohittajien asenteet ovat muuttuneet viimeisen muutaman vuoden aikana, sanoo tiemerkintöjä tekevän Cleanosolin työpäällikkö Juha Putkinen.

– Vauhdit ovat kasvaneet, ja vauhti on yleensä se joka tappaa. Mitä kovempaa ajat, sen pidempiä ovat pysähtymismatkat ja sitä suuremmat ovat mahdolliset vahingot.

Tiemerkintätyömaan kohdalla auton nopeus on syytä pudottaa muutaman kymmenen kilometrin tuntivauhtiin, jotta kuljettaja ehtii arvioida tilanteen ja miettiä miten ohittaa työmaan turvallisesti.

Tiemerkintä A&E:n toimitusjohtaja Jarmo Nousiainen sanoo, että osa autoista ohittaa merkintätyömaan aivan liian kovalla nopeudella.

– Keltaiset vilkut eivät merkkaa enää mitään liikenteessä. Vain siniset vilkut tehoavat.

– Keltaiset valot ovat kokeneet jostakin syystä inflaation. Ihmiset eivät kiireessään käsitä, että on vaarallisista töistä kysymys, sanoo myös Putkinen.

Mies maalaa tiehen nuolimerkkiä. Miehen edessä on tiemerkintäauto, jonka kyydissä on laitteisto. Auton perässä on suuri huomiokyltti.
Osa tiemerkinnöistä tehdään käsityönä, jolloin työntekijät ovat töissä liikenteen seassa.Yle / Esa Huuhko

Maali roiskuu malttamattomalle

Tuoretta maalia voi roiskua auton renkaisiiin esimerkiksi silloin, kun autoilija ohittaa keskiviivaa maalaavan tiemerkintäauton ja ylittää viivan. Suurin riski on silloin, jos viivaa pitkin ajetaan pitkä matka kovalla vauhdilla. Jos juuri maalattu viiva on pakko ylittää, suosituksena on tehdä ylitys mahdollisimman kohtisuoraan viivan yli. Pahimmillaan tuoreen merkkiviivan päällä ajetaan kymmeniä metrejä.

– Pitkiä matkoja viivaa menee uusiksi ja tienkäyttäjän auton renkaat, kotelot ja jopa kylki voivat maalautua, työpäällikkö Juha Putkinen sanoo.

Tummassa autossa ajoratamaalin valkeat tai keltaiset maalitiplut aiheuttavat tietenkin närää, mutta Putkisella on maaliroiskeiden poistoon kotikonsti. Hän lupaa maalin pehmittyvän ja irtoavan rypsiöljyllä.

– Levittää rypsiöljyä tahrautuneeseen kohtaan kerran, toisen ja kolmannen kerran. Kolmantena päivänä maalitahrojen lopputulos on hyvä eli normaalissa pesussa tahrat lähtevät.

Tiedätkö, mitä tiellä oleva vaahtohattara tarkoittaa?

Tiemerkintäautot ja -työmaat hidastavat liikennettä hetkellisesti, ja työstä pyritään kertomaan mahdollisimman selkeästi autoissa olevilla kylteillä ja valotauluilla. Lisäksi tiemerkintäauto voi pudotella tielle sopivin välimatkoin valkoisia tai vaaleanpunaisia vaahtohattaroita.

– Jotkut ihmettelevät, mitä ne ovat ja hiljentävät nopeutta. Osa ei tiedä mitä ne ovat ja ajavat niiden yli, Juha Putkinen sanoo.

Vaahtokasojen tarkoituksena on kuitenkin kertoa keskeneräisestä maalaustyöstä ja pian edellä hitaasti kulkevasta merkintäautosta.

Tiemerkintäkoneen kuljettaja voi näyttää auton sopivan ohituspaikan auton perässä näkyvän valonuolen avulla, mutta lopullisen ohituspäätöksen tekee takana tuleva kuljettaja.

– Muutamassa minuutissa annamme mahdollisuuden, jotta autoilija pääsee oikealta tai vasemmalta ryhmän ohitse, Putkinen sanoo.

Olisi tärkeää saada kuljettaja rahoittumaan ja kertoa, että on vain työmaasta kysymys.

työpäällikkö Juha Putkinen, Cleanosol

Kerro meistä kavereillesi

  • rala-pätevyys